2016
6 manually composed digital collages
Videoanimation, Loop, Dimension variable
The video animation THE CYBORG BEHIND THE JALOUSIE #01 is inspired by Donna Haraway’s essay A Cyborg Manifesto (1983), in which the author proposes the figure of the cyborg as a feminist metaphor for hybrid, boundary-crossing identities. The work begins with an exploration of the dissolution of binary categories—nature/culture, human/machine, female/male—as well as questions of visibility, corporeality, and technological mediation.
The collage is composed of six images found on the Internet: photographs of porn performers Jenna Jameson and Peter North, depictions of a gorilla and an orangutan, and graphics of a female and a male-coded robot. These visual sources represent different aspects of the “cyborgian”—sexuality, animality, mechanics, and digital identity—while simultaneously referencing media and cultural constructions of body and gender.
Each of the original images is divided into a multitude of narrow horizontal strips. From these fragments, six new collages emerge, each consisting of one sixth of every source image. Through this hybrid structure, the motifs intertwine visually and symbolically; boundaries between species, genders, and materialities are literally cut, overlaid, and reassembled.
The collages are presented sequentially in a looping filmic format. The continuous transition creates an oscillating movement between fragments, revealing the processual nature of identity formation. The width of the horizontal strips corresponds to half the diameter of the iris of the depicted figures—a measurement that highlights the gaze as a central motif between control, desire, and perception.
THE CYBORG BEHIND THE JALOUSIE #01 thus examines the relationship between body and technology, intimacy and distance, fragment and wholeness. Behind the metaphorical “jalousie,” a digital in-between space emerges, where the cyborg appears as a fluid, ambiguous figure—simultaneously visible and concealed, human and machine, analog and digital.
THE CYBORG BEHIND THE JALOUSIE #01
2016
6 manuell erstellte digitale Collagen
Videoinstallation, Loop, 23 x 27cm
Die digitale Collage THE CYBORG BEHIND THE JALOUSIE #01 ist inspiriert von Donna Haraways Essay A Cyborg Manifesto (1983), in dem die Autorin das Bild des Cyborgs als feministische Metapher für hybride, grenzüberschreitende Identitäten entwirft. Ausgangspunkt der Arbeit ist die Auseinandersetzung mit der Auflösung binärer Kategorien – Natur/Kultur, Mensch/Maschine, weiblich/männlich – sowie mit Fragen nach Sichtbarkeit, Körperlichkeit und technologischer Vermittlung.
Die Collage besteht aus sechs im Internet gefundenen Bildern: Fotografien der Pornodarsteller*innen Jenna Jameson und Peter North, Abbildungen eines Gorillas und eines Orang-Utans, sowie Grafiken von jeweils einem weiblich und männlich konnotierten Roboter. Diese Bildquellen repräsentieren unterschiedliche Aspekte des „Cyborgischen“ – Sexualität, Animalität, Mechanik und digitale Identität – und verweisen zugleich auf mediale und kulturelle Konstruktionen von Körper und Geschlecht.
Jedes dieser Einzelbilder wird in eine Vielzahl schmaler Querstreifen zerlegt. Aus den Fragmenten entstehen sechs neue Collagen, die jeweils zu einem Sechstel aus jedem der Ausgangsbilder bestehen. Durch diese hybride Struktur verschränken sich die Motive visuell und symbolisch miteinander; Grenzen zwischen Spezies, Geschlechtern und Materialitäten werden buchstäblich zerschnitten, überlagert und neu zusammengesetzt.
Die Collagen werden in einer filmischen Sequenz hintereinander als Loop gezeigt. Der kontinuierliche Wechsel erzeugt eine oszillierende Bewegung zwischen den Fragmenten und macht das Prozesshafte der Identitätsbildung sichtbar. Die Breite der Querstreifen orientiert sich an der Hälfte des Durchmessers der Augen der dargestellten Figuren – ein Maß, das den Blick als zentrales Motiv zwischen Kontrolle, Begehren und Erkenntnis hervorhebt.
THE CYBORG BEHIND THE JALOUSIE #01 untersucht damit das Verhältnis von Körper und Technologie, Intimität und Distanz, Fragment und Ganzheit. Hinter der metaphorischen „Jalousie“ entsteht ein digitaler Zwischenraum, in dem der Cyborg als fluide, mehrdeutige Figur erscheint – zugleich sichtbar und verborgen, menschlich und maschinell, analog und digital.
THE CYBORG BEHIND THE JALOUSIE I, 2016
6 handmade digital Collages, Dimensions variable
Videoanimation, 7 Min. Loop
Installation view, Galerie Bridget Stern, Künstlerhaus Faktor, Hamburg
THE CYBORG BEHIND THE JALOUSIE I #01, 2016, c-print, dimensions variable
THE CYBORG BEHIND THE JALOUSIE I #02, 2016, c-print, dimensions variable
THE CYBORG BEHIND THE JALOUSIE I #03, 2016, c-print, dimensions variable
THE CYBORG BEHIND THE JALOUSIE I #04, 2016, c-print, dimensions variable
THE CYBORG BEHIND THE JALOUSIE I #05, 2016, c-print, dimensions variable

THE CYBORG BEHIND THE JALOUSIE I #06, 2016, c-print, dimensions variable
© Stefan Mildenberger/VG Bildkunst